Firma, która pomaga w działaniu – jak ją zaprojektować?

Jeśli twoi pracownicy czują, jakby codziennie był poniedziałek, oznacza to, że gdzieś jest problem i trzeba go znaleźć, a potem zlikwidować. Przyczyną złego samopoczucia pracowników jest często nieodpowiednia aranżacja oraz mało ergonomiczne wyposażenie biura. Nie od dziś wiadomo, że dobra forma fizyczna ma bezpośredni wpływ na produktywność i samopoczucie psychiczne. Całościowo można zaryzykować stwierdzenie, że kondycja fizyczna jest źródłem satysfakcji z pracy lub jej braku. Zdrowy pracownik, któremu nic nie dolega lepiej pracuje. Warto zatem zadbać o otoczenie i wyposażenie stanowisk pracy, bo może to przynieść wymierne korzyści biznesowe. Wciąż spotyka się firmy, gdzie stanowisko pracy składa się z biurka, krzesła i niczego więcej. Krzesło nie posiada regulacji, a biurko nie mieści potrzebnych do pracy przedmiotów, ale nikt nie zwraca na to uwagi. Takie podejście to prosta droga do dolegliwości bólowych i braku satysfakcji po stronie pracownika. Może się to skończyć zwolnieniem chorobowym albo nawet wakatem. Dobry pracownik poszuka otoczenia, które mu pomaga, a nie szkodzi. Dodajmy do tego kiepskie oświetlenie i nudne, białe ściany. Całość tworzy mało zachęcające do aktywnej i skutecznej pracy otoczenie. Kluczem do dostosowania stanowiska do potrzeb pracownika jest wczucie się w niego i zrozumienie specyfiki jego pracy. Może warto spędzić kilka godzin na jego krześle, przy jego biurku? Pozwoli to z pewnością poczuć, jak to jest i przedsięwziąć odpowiednie środki, poprawiające komfort i ergonomię pracy.

Wyposażenie i otoczenie – niby są ważniejsze sprawy w pracy, a jednak to właśnie te aspekty potrafią skutecznie utrudnić pracę i zahamować produktywność. Jak temu zapobiec? W końcu produktywność w prostej linii przekłada się na zysk, a więc i byt firmy. Czas, by na poważnie zająć się designem i zastosować proste wskazówki, pomagające dostosować stanowiska pracy do potrzeb osób zatrudnionych. Czasem nawet niewielkie (i niedrogie!) zmiany w otoczeniu sprawiają, że człowiek czuje się bardziej zmotywowany do pracy i osiąga lepsze rezultaty. Niniejszy artykuł prezentuje niektóre sposoby na to, jak poprawić morale i zwiększyć produktywność firmy.

Layout

Zacznijmy od rzeczy najważniejszych – układ biura. Istnieje kilka możliwych rozwiązań, jeśli chodzi o zagospodarowanie przestrzeni. Dwa główne to układ otwarty, gdzie pracownicy działają na przestrzeni wspólnej oraz zamknięty, gdzie poszczególne osoby (lub niewielkie działy) dysponują własnymi gabinetami. Istnieją różne poglądy popierające lub zwalczające ten lub inny układ biura, ale jedno jest pewne: układ otwarty to mniej prywatności, a zamknięty – odwrotnie. Układ otwarty dobrze sprawdzi się w firmach, gdzie wymagana jest kreatywność, np. w agencjach reklamowych, biurach architektonicznych itp. Układ zamknięty to doskonałe rozwiązanie do biur rachunkowych, firm analitycznych oraz sektora bankowości. Otwarta przestrzeń to wyższy poziom hałasu, a ten nie sprzyja produktywności. Często słyszy się narzekania pracowników, że głośne rozmowy i pojawiające się we wspólnym pomieszczeniu osoby (listonosze, goście, klienci) zaburzają harmonię pracy. W wielu firmach widuje się pracowników, którzy wykonują swoje zadania ze słuchawkami w uszach. Z kolei układ zamknięty mimo ciszy i dobrej atmosfery do skupienia sprawia, że komunikacja podupada. Spędzanie wielu godzin w samotności może mieć negatywne skutki dla pracy zespołowej i komunikacji między pracownikami. Jak wybrać? Który układ będzie najlepszy dla twojego biznesu? Odpowiedź nie jest łatwa, bo układ idealny nie istnieje! Dobrą propozycją wydaje się być konsultacja z pracownikami. W końcu to oni będą spędzać 1/3 doby w planowanych przez nas pomieszczeniach. Dla tych, którzy zdecydują się na otwartą przestrzeń, dobrym rozwiązaniem będzie ścianka działowa, która powinna się znaleźć na każdym stanowisku pracy. Ścianki tłumią dźwięk i zmniejszają poziom hałasu w całym pomieszczeniu. Zapewniają również większą prywatność, odgradzając pracowników od siebie. Ścianki łatwo przestawić lub usunąć, jeśli przeszkadzają. Być może to właśnie ścianki zdołają przekonać niektórych do pracy we wspólnym pomieszczeniu?

Oświetlenie

Innym aspektem, któremu rzadko poświęca się wystarczająco dużo uwagi jest odpowiednie oświetlenie w biurze. Regulacje rządowe nie opisują tej kwestii formalnie, a jedynie rekomendują światło słoneczne. Nie podpowiadają też jak ustawić biurka, aby światło służyło zamiast przeszkadzać w pracy. Niewystarczająco ilość światła z czasem odbije się negatywnie na wzroku, to samo stanie się, gdy światła będzie za dużo lub będzie ono razić albo oślepiać. W obu przypadkach efektywność pracy spadnie. Rozwiązaniem wydaje się być odpowiednia ilość światła naturalnego, co w praktyce oznacza duże okna. Należy pamiętać, że biurka powinny stać bokiem do okien, inaczej światło będzie razić lub odbijać się w ekranie monitora. Istnieją badania potwierdzające, że naturalne światło uszczęśliwia, zmniejsza poziom absencji chorobowych oraz stopniowo zwiększa produktywność pracowników (Andrew Jensen, HOW OFFICE LIGHTING AFFECTS PRODUCTIVITY, 2017). Jeśli biurek nie można ustawić w optymalny sposób (bokiem), należy wspomóc się oświetleniem sztucznym, które powinno być zamontowano na suficie. Dobrym wyborem mogą być energooszczędne lampy sufitowe led. Praktycznie nie emitują one promieni UV oraz podczerwieni. Lampy LED są również długowieczne, co sprawia, że są niezwykle przyjazne dla środowiska.

Decor

Miejsce pracy powinno być czymś więcej niż tylko zbiorem biurek i krzeseł, z których pracownicy korzystają przez 7-8 godzin dziennie. Aby sprawić, by pracownicy bardziej angażowali się w pracę, warto wzmóc ich przywiązanie do otoczenia. Można to łatwo osiągnąć przy pomocy technik personalizacyjnych. Pozwólmy załodze umieścić na biurku rodzinne zdjęcia. W uatrakcyjnieniu otoczenia mogą też pomóc kolorowe pisaki, papeterie oraz akcesoria biurowe. Dzięki nim, będzie po prostu ładniej. Dobrym i pomysłowym przykładem jest firma Mind Candy, której siedziba jest cała w winorośli. Rośliny doskonale odprężają i sprawiają, że człowiek ma lepszy nastrój, co jest bardzo potrzebne w codziennej pracy. Uczmy się od firm takich jak Mind Candy (Hughes K., Creative Bloq, 12 STIMULATING DESIGN OFFICES TO STIR THE SENSES, 2017). Czasem warto pomyśleć o dekoracjach tematycznych – dobrze sprawdzają się na przykład motywy marynistyczne.

Podsumowując, zmiany w postaci układu, oświetlenia i dekoracji mogą w znaczący sposób wpłynąć na produktywność pracowników i pomóc im w działaniu.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s